Motorhjerter i mai-regnet: Da Hell Cruisers og NKM Hell motorsport trosset elementene på Lånkebanen

Når himmelens sluser åpner seg over Trøndelag på selveste Kristi Himmelfartsdag, ville de fleste vurdert å holde seg innendørs med en kaffekopp. Men for motorentusiastene i Hell Cruisers i sammarbeid med NKM Hell Motorsport er ikke litt trøndersk «vårslepp-vær» noe hinder. Vi ble med på en dag preget av svidd gummi, ekte lidenskap og et samhold som tåler mer enn bare noen dråper fra oven.

Selv om været ikke var helt som ønsket så kom det folk
En tradisjon som sitter i veggene

Mai i Trøndelag er en lunefull affære. Det er måneden hvor vinterdekkene akkurat er stuet bort, og troen på solfylte dager er på sitt sterkeste – helt til virkeligheten treffer deg i form av en iskald regnbyge. Den 14. mai var intet unntak. Da Hell Cruisers inviterte til sitt årlige vårslepp på Lånkebanen, var det ikke solkrem, men regntøy som ble dagens viktigste tilbehør.

Til tross for at nedbøren meldte sin ankomst samtidig med de første utstilte bilene, lot ikke publikum seg skremme. Det er noe helt eget med det trønderske motormiljøet; her sitter sikkerhets sela løst og humøret fast, uansett hva gradestokken viser.

Frivillige er en viktig del av arrangementet
Driftingen var populær
Mer enn bare utstilling

Selv om de blankpolerte lakkflatene raskt ble dekket av regndråper, var det ingen mangel på aktivitet. Hell Cruisers hadde lagt til rette for en dag med innhold for både store og små. For de som søkte et realt adrenalinkick, var muligheten for å sitte på med en driftingbil det absolutte høydepunktet. Lyden av hvinende dekk og synet av biler som ligger bredt gjennom svingene i vannspruten, skapte en atmosfære som varmet mer enn sola kunne ha gjort.

Dette sto blant annet på menyen:

  • Drifting-taxi: En sjanse til å kjenne sentrifugalkraften på kroppen.

  • NAF-rulle: For de som ville sjekke hva som faktisk skjer ved en rundvelt

  • Cross-biler: Oppvisning og rekruttering til sporten.

  • Burning-konkurranse: En publikumsfavoritt som virkelig satte fart på temperaturen.

Neste generasjon ved rattet

Det kanskje mest hjertevarme synet på Lånkebanen denne dagen var ikke de klassiske amcars-ene eller de trimmede gatebilene, men de små ansiktene som lyste opp i fascinasjon. Under store paraplyer og sydvester sto neste generasjon bilentusiaster med store øyne.

Greit og ha en annen topp enn andre
Interessen var tilstede på alt av biler

Det er nettopp her Hell Cruisers gjør en uvurderlig jobb. Ved å inkludere aktiviteter som cross-biler og vise frem bredden i interessen, sår de frø for fremtidig rekruttering. At de unge får komme tett på maskinene, lukte på eksosen og prate med eierne, bygger en bro mellom generasjonene som holder miljøet levende.

«Det var utrolig moro å se hvor fascinert barna ble. Det lover godt for fremtiden til bilmiljøet i Stjørdal,» sier en av de oppmøtte tilskuerne mens han søker ly under et av de mange teltene arrangøren hadde satt opp.

Samholdet i «Matbua»

Når regnbygene sto på som verst, ble «Matbua» det naturlige samlingspunktet. Her ble det servert god, varm mat som sørget for at energinivået holdt seg oppe gjennom hele dagen. Det er i disse øyeblikkene – mellom pølser, vafler og kaffekopper – at de viktigste samtalene tas. Diskusjoner om motorbytter, restaureringsprosjekter og sommerens planer fløt like fritt som regnet utenfor.

Hell Cruisers beviste med all tydelighet at de har et solid og sterkt motormiljø på Stjørdal. De har bygget en kultur som handler om mer enn bare stål og bensin; det handler om et sosialt sikkerhetsnett og en felles hobby som forener folk på tvers av alder og bakgrunn.

Mat er viktig på en slik dag
Telt var magisk denne dagen
Et miljø med svar på tiltale

Bilmiljøet har til tider fått gjennomgå av kritikere som peker på en dårlig miljøprofil. Men på Lånkebanen denne dagen ble det vist en annen side av saken. Det handler om bevaring av teknisk kulturarv, om mekanisk forståelse og om et organisert fellesskap som tar ansvar for medlemmene sine. Ved å arrangere treff under ordnede forhold, som her på Lånkebanen, viser klubben at lidenskapen for motor kan kombineres med sikkerhet og rammer som gagner lokalsamfunnet.

Burning som lyste opp gråværet

Etter hvert som dagen skred frem, var det klart for en av de mest etterlengtede begivenhetene: burning-konkurransen. Det er noe nesten poetisk over hvit dekkrøyk som blander seg med den grå trønderske tåka. Lyden av motorer som får strekke på seg, og lukten av svidd gummi (eller vanndamp), fikk publikum til å strømme til banekanten til tross for værforholdene. Det var en kraftdemonstrasjon som viste at selv om asfalten var våt, var viljen til å lage show tørr og brennhet.

Drifte bilene trakk oppmerksomhet
Mange Amcar møtte opp til tross for været
Veien videre: Bli med på torvet!

Vårsleppet på Lånkebanen var bare startskuddet for sesongen. Hell Cruisers hviler ikke på laurbærene selv om arrangementet var en suksess. For de som er nysgjerrige på miljøet, eller for de som kanskje vurderer å tørke støvet av sin egen klassiker i garasjen, er terskelen lav for å bli med.

Gjennom sommerhalvåret flytter klubben sine regelmessige treff til hjertet av Stjørdal. Treffene på torvet har blitt en institusjon i byen, og er en fantastisk mulighet for både tilreisende og lokale til å ta de unike kjøretøyene nærmere i øyesyn.

Hvorfor du bør ta turen til Stjørdal i sommer:

  1. Mangfoldet: Du får se alt fra strøkne veteranbiler til råe gatebiler.

  2. Kunnskapen: Praten går løst, og eierne deler gjerne tips og triks.

  3. Stemningen: Opplev det unike samholdet som gjør Hell Cruisers til en av regionens mest aktive klubber.

Konklusjon

Hell Cruisers’ vårslepp 2026 (eller 14. mai som det alltid vil huskes som) ble en påminnelse om at vær bare er vær, men ekte motorglede er evig. Ved å rigge til med store telt, god mat og varierte aktiviteter, sørget de for at ingen dro hjem med en dårlig opplevelse – bare med litt våtere klær og et bredere smil.

Dersom du ikke fikk med deg actionen på Lånkebanen i mai, har du mange sjanser fremover. Hold utkikk etter de blanke bilene på torvet i Stjørdal. Vi lover at det er verdt turen – uansett hva meteorologene måtte mene.

Takk for følget, Hell Cruisers – vi ses på neste sving!

NAF stilte med Velte petteren med medlemmer fra NAF MC

Bli med på vår E-post liste

og få med deg hva vi skriver om, vi sender ett nyehtsbrev i uken

🍪 Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for funksjonalitet og statistikk. Ingen data deles med tredjeparter – smulene går til Kakemonsteret. Ved bruk av siden samtykker du til dette.